lördag 2 januari 2010

Vargjägarna inte vuxna sitt ansvar

Dagens upphaussade vargjakt får mig osökt att tänka på följande lilla vers i Hylands ABC-bok från mitten av 60-talet:

Älgen ensam satt och log
i en sönderskjuten skog


Mer än 30 vargar blev påskjutna, 21 dödades enligt SvD.
Oavsett vad man tycker om vargjakten är det en skrämmande statistik, en skam för oss alla som jagar. En tredjedel av skotten bommades ...
De vargarna uppges vara oskadda. Fan tro't. Jag har gått tillräckligt många eftersök för att ha sett verkligheten bakom bomskotten.

Se även SvD, DN, Ekot, DN



Intressant?

.

1 kommentar:

Måns L sa...

Jag instämmer verkligen med dig, det är sådana här dagar man skäms över att vara jägare. Det är ju fan så sällan det blir en helbom, den förvånar mig inte ett dugg att det springer och linkar omkring påskjutna vargar i skogen ikväll. Det här måste bli en läxa för myndigheter och politiker.

Jag har själv jagat i drygt 25år och känner inte det minsta behov av att skjuta varg ur en stam på dryga 200 individer i hela Sverige.